Blog

Turbodúchadlá

Modely od roku výroby 1987 BMW diesel

Turbodúchadlo (hovoro turbo) je vzduchový kompresor, ktorý je poháňaný výfukovými plynmi. Plyny vychádzajúce z motora sú nasmerované do turba a tým roztáčajú jeho lopatky. Už z popisuje je zrejmé, že turbo je jednou z najnamáhanejších súčiastok na aute, preto je dobré vedieť ako sa neho starať a tým sa vyvarovať jeho poškodeniam prípadne poškodeniam na motore.

Turbomotor má maximálne otáčky 4500 - 5000 za minútu, ale málo kto vie, že turbo sa točí 100 000 - 200 000 otáčkami za minútu. Pri týchto otáčkach je veľmi dôležitý faktor olej, ktorý slúži na na mazanie a rovnako aj na chladenie turba. Preto nikdy neodkladajme jeho výmenu a zbytočne nepredlžujme jeho intervaly.

Ďalším dôležitým faktorom, ako ochrániť turbo je jeho prevádzka. Ak je motor studený odporúčame jazdiť maximálne na 2000 otáčkach, čím stúpa teplota motora, tým môžeme jazdiť svižnejšie. Určite sa ale vyhýbajte vytáčaniu motora za studena. Rovnako dôležité je aj dochladzovanie turba po dlhšej jazde napríklad na dialnici. Pri zastavení je vhodné 2-4 minúty stáť s naštartovaným motor a počkať, kým sa cirkuláciou oleja turbo ochladí. Zabránite tým zapečeniu oleja na ložiskách turba, tým ich postupným zodretiam a poškodením.

Poškodenie turba sa prejavuje stratou výkonu, bielo modrým dymom kedy už turbo spaľuje olej až do extrémneho dymenia, kedy je potrebné motor vypnúť.